Hvordan kan vi vide, at de resultater vi har, rent faktiske er begrundet i organisationens indsats over for borgeren?
Det kan vi kun gennem en kontinuerlig og systematisk refleksion omkring målopnåelse og andre forhold omkring indsatsen og organisationen.
Dette kan ske på flere måde:
- Gennem Auditmetoden
Auditmetoden er et redskab til systematisk faglig vurdering og drøftelse af konkrete forløb eller hændelser. Man anlægger et bagudrettet perspektiv, og tager som oftest udgangspunkt i skriftlig dokumentation af indsatserne og observationer af forløb og hændelser.
- Gennem Vignettemetoden (Morten Ejrsnæs)
Vignettemetoden er en fiktiv gengivelse af eksempelvis en pædagogisk praksis – en beskrivelse, som er konstrueret i forhold til et fokusområde, som man ønsker at opnå viden om. Og på baggrund af vignetten afdækkes problemstillinger omkring holdninger, forestillinger, vurderinger, forståelser, tolkninger, værdier/normer.
- Gennem den narrative dokumentation (Janne Hedegaard Hansen)
Narrative dokumentation vil afdække organisationens faglige
selvforståelse, hvorved tilbuddet bliver i stand til at skabe en målrettet udvikling.