Ledelse af pædagogisk personale
Hvis man kigger specifikt på ledelse af det pædagogiske personale er der nogle betragtninger, der er vigtige at tage højde for. Flere undersøgelser viser, at pædagoger ubevidst opfatter sig som ledende, da de jo reelt er ledende i f. t. at få ”livet på stederne til at fungere” – både i hverdagen og i f. t. de borgere, der ikke altid selv er i stand til at ”lede eget liv”. For at dette skal kunne lykkes, er der oftest udlagt en stor kompetence (forstået som uddelegeret ansvar til handling) til det pædagogiske personale – som jo igen i hverdagens travlhed vil medføre en ubevidst opfattelse hos det pædagogiske personale af, at være ledende.
Undersøgelserne viser, at mange pædagoger netop derfor kan være ”ledelsesresistente”, da de på det ubeviste plan oplever sig som ledere, der ” overrules ” af en leder højere oppe i hierarkiet. Og da dette netop foregår på det ubevidste plan, kan der være udgangspunkt for misforståelser og konflikt.
Sammenhæng mellem ledelsesstil og pædagogik
Når det tages i betragtning, at det pædagogiske personale er en slags ledere for borgerne i omsætningen af de pædagogiske strategier og indsatser på det enkelte sted, har ledelse på det sociale område den specifikke udfordring, at der skal være overensstemmelse mellem ledelsesstilen og den pædagogiske indsats. Hvis ledelsen i en organisation bygger på gammeldags autoritær ledelse: ”Du skal bare gøre, som der bliver sagt”, vil det for det pædagogiske personale være umuligt at gennemføre f.eks. en anerkendende og involverende pædagogik.
Hvem bliver ledere og afdelingsledere
Ofte ser vi, at den person, der besætter en ledelsesstilling enten som forstander eller som afdelingsleder er ”den bedste blandt ligemænd” – altså en rigtig dygtig pædagog. Dette kan selvfølgeligt have fordele i f. t. den direkte pædagogiske sparring, men er en stor udfordring for ledelsesdelen i stillingen. Dette valg bygger ofte på opfattelsen af, at ledelsen ”går forrest og viser vejen” – men dette er i modstrid med ledelsens grundide: at kunne lede i 2. orden i f. t. organisationen (Paula Helth) og dermed være i stand til at ”løfte sig op” og se organisationens brudflader i helikopterperspektiv.
Ledelseskompetencer
At arbejde med ledelseskompetencer er på mange måder det samme, som at arbejde med pædagogiske kompetencer – her skal der også fokuseres på både færdigheder og dømmekraft (det, at være kompetent). Men det vil i arbejdet med udvikling af ledelse stadigvæk være vigtigt at fokusere på både færdighedssiden og dømmekraftssiden, så man på den måde både arbejder med ”det hele menneske” og ikke kun ”lederen”.