Do: Udførelsesfasen bygger på de forberedelser, der er fastlagt i planlægningsfasen. Som navnet henviser til er dette den praktiske del af processen. Her arbejder den enkelte medarbejder med den foreliggende handleplan, og dokumenterer løbende både fremskridt og problematikker. For at optimere det samlede outcome anbefaler vi kraftigt, at man anvender metoden ”små mål”, da det overskueliggør resultatdokumentationen, som er vigtig for den videre kvalitetssikring.
Study: I denne fase analyseres de dokumentationer, der er lavet i den foregående fase. Hvordan gik det? Hvad virkede og hvad virkede ikke? Der reflekteres over resultater og evalueres på, hvorvidt (/i hvilken grad) målet er nået, og der laves en opsummering af uforudsete positive og negative resultater
Act: I den sidste fase vurderes det, om man er tilfreds med den måde forløbet har udspillet sig, og om man kan bruge metoden igen ved lignende problemstillinger. Hvis der i study-fasen er belyst nogle fejl og/eller mangler i handleplanen, forsøges disse så korrigeret, og bliver afprøvet i en ny pdsa-cyklus. Man reviderer altså de eksisterende beskrivelser, sådan at disse lever op til kravene i handlingsplanen. Ud fra egne erfaringer kan man på denne måde teste sig frem til, hvad der virker og hvad der ikke gør – i helt specifikke situationer – og føre brugbar bevisførelse herfor.