Når man, som KURS NU, har et hovedfokus mod udvikling af kvalitet på de sociale steder, oplever man udfordringen med implementering og omsætning af nye tiltag. På baggrund af mere end 30 års erfaring på det sociale område, står det klart, at en af de største udfordringer er at få implementeret og omsat nye strategier og metode i hverdagen – og ikke mindst, at fastholde disse i hverdagens travlhed.
Alle tilbud kender situationen, hvor der er brugt mange ressourcer på f.eks. en ny metode – der har været individuel og fælles undervisning; de forskellige teams har lagt planer for, hvordan metoden skal udføres i ”virkeligheden” og ledelsen har givet ”startskuddet” til, at der arbejde efter den nye metode. Men et halvt år efter må langt over halvdelen af tilbuddene konstatere, at den nye metode ikke er systematisk i brug af alle.
Det viser kernen i problemet med ”implementering og omsætning” – at man sikre nye tiltag bliver forankret i organisationen og at ledelse og medarbejderne har det nødvendige fokus på ”det nye” og kan arbejde med f.eks. en metode i dagligdagen uden at falde tilbage til de gammelkendte tiltag og handlinger, man har forsøgt at erstatte eller ændre.