Når man se på udfordringer / problemer i det sociale arbejde kan de nemlig opdeles i tamme og vilde problemer (Hanne Katrine Krogstrup). De tamme problemer er defineret som problemer i forhold til praktiske forhold – der kan løses, hvis blot den nødvendige tekniske viden anvendes. Hvorimod de vilde problemer opstår imellem mennesker, er svære at løse – og er altså er uløseligt tilknyttet det sociale område.
Derfor skal man udvide erfaringsbegrebet i Adfærdsskitsen med begrebet dømmekraft, der matcher kravet til den pædagogiske indsats: at kunne bedømme, vurderer og handle i et splitøjeblik i en presset social situation.
Og derfor arbejder KURS NU med udvikling af færdigheder hos det pædagogisk personale gennem undervisning i den nyeste teoretisk og praktisk viden på det sociale område. Samtidigt med, at vi arbejder med personalets dømmekraft ved at bruge forskellige lærings metoder – f.eks. ved at arbejde med Kernekvadranten af Daniel Ofman og forskellige læringsteorier af f.eks. Illeris og Dreyfuss og Dreyfuss.